Swellendam, 23-12-2018

23 december 2018 - Swellendam, Zuid-Afrika

We zijn nog steeds in de West-Kaap. Na iets meer dan 2 uur rijden zijn we vandaag in Swellendam aangekomen. Een stadje dat in 1747 door Nederlandse kolonisten is gesticht en daarmee is het één van de oudste blanke gemeentes in Zuid Afrika. Aan de voet van de Langebergen hebben wij opnieuw een prachtig huisje. Dit keer een heel bijzonder huisje, met een bovenverdieping waar zich een verhoogd zitje bevindt met openslaande deuren en een fantastisch uitzicht. We zullen hier voor drie nachten blijven.

Rond 2 uur zijn we aangekomen, nadat we op de heenreis de wijnboerderij Boschendal hebben bezocht in Franschhoek. Een gigantisch landgoed met wijnvelden, prachtige tuinen, restaurants en wijnproeverijen. Wij kwamen er net aan voor grote touringcars vol met toeristen werden gedropt. Hierdoor konden wij in alle rust door de tuinen en wijnvelden wandelen. Het geeft dan wel een heel vrij gevoel, als we al die bussen vol mensen zien die de grote massa moeten blijven volgen, dat wij kunnen gaan en staan waar we willen!

Na een hartelijke ontvangst bij Arumvale Country House zijn we naar de naastgelegen boerderij gegaan. De eigenaar van Arumvale vertelde dat de koeien elk moment gemolken zouden worden. We zijn over de poort geklommen en troffen twee jonge Zuid Afrikaanse jongens aan. Zij spraken geen woord Engels, maar met handen en voeten werd duidelijk dat we mochten komen kijken. Het was leuk om te zien, vooral de gigantische glimlach en de non-verbale ‘dank je wel’ toen we een fooitje gaven, maakte indruk. Deze jongens, boerenknechten, die mogelijk geen tot nauwelijks onderwijs hebben gevolgd, zullen het hier niet makkelijk hebben.
We zitten hier midden in de natuur. De eigenaar vertelde dat hier ook veel Bavianen en luipaarden leven, rondom ons verblijf. Best een gek idee, dat hier ook luipaarden zitten. Echter laten zij zich vrijwel nooit zien, omdat ze heel schuw zijn. Wat we wel hebben gezien is een hele grote sprinkhaan, die ook heel hoog kan springen!

Na het verkennen van ons verblijf en naaste omgeving, hebben we de supermarkt opgezocht. De supermarkten zijn hier mooi en groot. Vandaag hebben we voor het eerst het ‘buffet’ van de supermarkt geprobeerd. De supermarkten hebben hier een gigantische bakkerijafdeling met de meest heerlijke gebakjes, taarten, broodjes en nog heel veel meer lekkers. Ook is er een hele afdeling, ik noem het een buffet, waar je kunt aanwijzen wat je wilt en ‘stop’ roepen als er genoeg in je bakje zit. We hebben tijdens onze eerdere supermarkt bezoeken al gezien dat mensen echt alleen voor dit eten naar de supermarkt gaan. Ze stoppen met de auto voor de supermarkt, direct door naar het ‘buffet’ en komen met een toren van vier bakjes gevuld met  eten naar buiten en halen daarmee dus eten voor hun hele gezin. Er is van alles te krijgen en je kunt en mag alles combineren wat je maar wilt.
Op een reisdag als vandaag kozen wij ook voor dit gemak. We hadden twee porties rijst met beef in saus besteld, ervan uitgaande dat Bas en Anne dit niets zouden vinden. We hadden het mooi mis! Ze wilden proeven en vonden het allebei heerlijk! De volgende keer dus ook vier porties voor ons! Maar eerst gaan we morgen, op kerstavond, lekker braaien met ons nieuwe, fantastische uitzicht!

1. Afra:
    25 december 2018
    Wat zitten jullie toch in een prachtig land.
    Geniet van deze bijzondere kerst
    Dikke💋voor alle 4