Franschhoek, 22-12-2018

22 december 2018 - Franschhoek, Zuid-Afrika

We maken ons op voor de laatste nacht in Franschhoek. De koffers zijn deels al ingepakt. Ik vind het jammer om deze fantastische plek achter ons te laten, maar om meer van dit prachtige land te ontdekken rijden we morgen een kleine 200 kilometer richting Swellendam.
Voor we aan deze tocht beginnen, zullen we eerst nog een wijnhuis bezoeken. Die zijn er hier in overvloed en overal worden wijnproeverijen gehouden. Uiteraard houden we met het kiezen van welke wijnboerderij we bezoeken rekening met Bas en Anne. Er reizen hier veel gezinnen, sommige wijnboerderijen zijn hier dan ook helemaal op ingericht. Er zijn zelfs georganiseerde wijntochten per fiets onder leiding van een gids die tijdens de wijnproeverijen op de kinderen past.

Het is ons de afgelopen dagen niet gelukt om een wijnboerderij te bezoeken. We waren erg druk met relaxen aan ons zwembad J
De ochtenden trokken we er op uit. Gisterochtend hebben we het Giraffe House bezocht. Ook dit is een sanctuary. Zuid Afrika kent een hele rijke dierenwereld en daarmee zijn er hier ook veel dierenopvangcentra. We hebben nu een aantal van die parken bezocht en bij allemaal valt de eenvoud ervan op. Waar je in Nederland een hele dag kunt vertoeven in een dierenpark is dat hier zeker niet het geval. Een uur, maximaal twee uur inclusief een hapje en een drankje, dan heb je echt alles wel gezien. De eenvoud geeft in mijn ogen ook aan, dat het hier voornamelijk om de dieren draait. Zij hebben, in vergelijking tot onze Nederlandse dierentuinverblijven, grote verblijven die zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke leefgebied komen. Bij alle parken lopen er werknemers rond, die je spontaan vertellen over de dieren en die al je vragen beantwoorden. Dat maakt het erg persoonlijk.
In het Giraffe House kregen de kids gelijk een emmertje voer om de dieren te voeren. Dat is natuurlijk erg leuk. Vooral de grote giraffen waren erg vermakelijk en kwamen heel dichtbij.
Na het Giraffe House zijn we doorgereden naar Babylonstoren. Dit is een oude Kaaps-Hollandse boerderij uit 1692, met rondom prachtige tuinen en een heerlijke plaats om te eten. Voor Bas en Anne was het bezoek aan deze boerderij een schot in de roos. Wat hebben ze genoten! Bas liet zelfs een traantje toen we aankondigden terug naar ons huisje te gaan. Heerlijk zelf rondlopen, en daarbij alle planten, bloemen, vruchten en groenten ontdekken die in de tuinen groeien, en daarin is Bas erg enthousiast! De kleine watersproeiertjes die tussen de planten in stonden om ze van water te voorzien, gaven ook heel wat vertier. Een takje, wat steentjes, en vervolgens spannende bospaadjes, het zorgde voor een onvergetelijke middag. Tussen al het spelen en ontdekken door, hebben we tijd gemaakt om wat te eten. Bijna al het eten dat hier geserveerd wordt in het restaurant, komt uit eigen tuin, en anders binnen een straal van 20 kilometer van de boerderij. Het was heerlijk!
Daarna riep het zwembad heel hard onze namen, en daar hebben we gehoor aan gegeven!

Vanmorgen hebben we Root 44 market bezocht, met het daaraan grenzende World of Adventures. Een gezellige markt, met vooral veel eettentjes met een zeer variërend aanbod. Ook waren er andere kramen. Voor Anne hebben we een mooie jurk gekocht, die ik niet kon laten hangen J En voor Bas hebben we ‘ Opvoedkundige blokkies’  gekocht. Het Afrikaanse Nederlands heeft soms hilarische woorden. Evenals deze ‘opvoedkundige blokkies’: een constructiemateriaal met oneindige mogelijkheden om te bouwen. In World of Adventures hebben dochter en zoonlief zich uitstekend vermaakt met de ballenbak, waterbanen, zandbak, speeltuin en nog heel veel meer. En wederom hebben we ’s middags verkoeling gezocht in het zwembad. Het is hier hoog zomer, met heerlijke temperaturen!

De foto’s volgen binnenkort!

1. Afra:
    22 december 2018
    Heerlijk dat de kinderen zich ook zo kunnen vermaken.een laatste nacht in dit stuk paradijs op aarde.heel benieuwd naar jullie volgende bestemming
  2. Hannie:
    22 december 2018
    Wat een belevenis! Wat een groot avontuur voor Bas en Anne ook.
    Heerlijk dat er zoveel mogelijkheden voor jonge gezinnen zijn.
    Op naar de volgende bestemming.
    En genieten van al het moois om jullie heen. 😘
  3. Ruud Slinger:
    23 december 2018
    Wat leuk toch dat je ons zo op de hoogte houdt van jullie belevenissen. Echt mooi om te lezen
  4. Suus:
    24 december 2018
    Wat klinkt dit weer goed! We wensen jullie een hele bijzondere en fijne kerst!😘
  5. Rianne:
    24 december 2018
    Wat leuk om te lezen allemaal! Geniet ervan! Hele fijne feestdagen gewenst en de beste wensen!
  6. Elly veerman:
    Zo leuk annemarie!!
  7. Diane Schilder:
    24 december 2018
    Wat een avontuur. Erg leuk om te lezen. Super mooie foto's. Geniet ervan en hele fijne feestdagen gewenst!