St. Lucia, 29-1-2019

29 januari 2019 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

We hadden voor vandaag een rustig relax dagje gepland. Bij aankomst zaterdag, wilde Bas graag zwemmen. Ik ging samen met Bas naar het zwembad waar we een hele gezellige en spraakzame Zuid Afrikaanse familie troffen. Zij kwamen uit Durban en waren hier een weekendje weg. We raakten al snel in gesprek en dat werd een lang gesprek. Heel leuk om te spreken over elkaars leefgewoonten. Ook gaven ze ons tips over de omgeving. Zo vertelden ze dat het strand Cape Vidal echt prachtig is en dat we dit zeker zouden moeten bezoeken.
De weersverwachting voor St. Lucia was bij aankomst bar en boos. Regen, regen, regen en onweer. Toch hebben we het enorm getroffen. Het heeft alleen ’s nachts geregend. Verder was het veelal (zwaar) bewolkt, maar droog en de temperatuur was prima. Vandaag was zelfs een echte mooie stranddag, dus tassen ingepakt om naar het strand te vertrekken!
Om Cape Vidal te bereiken, moesten we eerst door een deel van iSimangaliso Wetland Park. En daar wachtte een grote verrassing op ons! Terwijl we niet bewust wild aan het spotten waren, omdat we direct door wilden naar het strand, stond daar plots de black rhino voor onze neus! En niet 1, maar zelfs 3! In addo waren we steeds op zoek naar deze zeldzame zwarte neushoorn, maar daar hebben we hem helaas niet kunnen spotten. En nu we er helemaal niet op rekenden stonden ze daar zo langs de kant van de weg, vlakbij de auto! De neushoorn behoort tot de big 5.
Dat was een mooi begin van de dag.
Na nog wat klein wild en zebra’s gezien te hebben, kwamen we aan bij het strand. Een prachtig rustig strand, met wit zand en een blauwe zee. Dat dit strand zich midden in een wildlife park bevindt, hebben we gemerkt! Boven onze hoofden zagen we roofvogels rondvliegen. Ze vliegen letterlijk in rondjes rond, blijven hangen en maken zo nu en dan een duik naar beneden als ze een prooi zien. Een prachtig gezicht. Na een tijdje spelen en zitten op het strand kregen we wel trek. Jaap was de meegebrachte cake aan het snijden, toen één van de roofvogels  zich met een snoekduik vanuit de lucht op Jaap stortte om zich dit lekkernij toe te eigenen. Het lukte hem niet de cake te bemachtigen, maar hij had wel tot bloedens toe in Jaaps vel gehangen. Je staat raar te kijken als je compleet onverwachts vanuit de lucht wordt aangevallen door een roofvogel. We hebben alle etenswaar snel opgeruimd en ver uit het zicht gehouden van deze roofdieren. Achteraf viel het me al op toen ik Bas en Anne eerder een fruitpotje gaf dat die vogels zo in rondjes boven onze hoofden bleven vliegen. Ik vond het wel een mooi gezicht en probeerde ze zelfs vast te leggen op foto.  Geen idee dat de beesten echt op ons eten uit zouden zijn. Wij moeten nog een hoop leren  over  het wild life!
Dat de standbezoekers niet alleen nauwlettend door roofvogels in de gaten gehouden worden bleek later. Bas is onze beste spotter die niets ontgaat. Op enige afstand van ons plekje, zag hij vanuit de aangrenzende bomen een aap recht op de tas van andere strandbezoekers afgaan. Deze mensen waren even aan het wandelen. De aap was behendig genoeg om de tas te openen en haalde de hele inhoud eruit op zoek naar eten. We zijn er snel naar toe gegaan om de aap weg te jagen, waardoor deze snel wegging, maar wel met enige inhoud onder zijn arm. Later spraken we de mensen, en gelukkig was het gegapte van weinig waarde.
Onze picknick stelde we uit tot bij de auto. Maar ook daar waren we niet veilig. Een aap griste een koekje uit de auto en Jaap werd bijna aangevallen toen hij met een broodje stond. Dus snel in de auto met dichte deuren en airco aan gegeten.
Halverwege de middag besloten we terug te gaan naar ons huisje om daar nog wat af te koelen in het zwembad. Het laatste stukje naar de uitgang van het wildpark hoorden we wat rammelen. In het wildpark mag je je auto niet uitstappen, maar al snel bereikten we de poort van het park. Jaap heeft daar wat bagage anders neergelegd, omdat we dachten dat dit het rammelen veroorzaakte. Het rammelen hield aan en vlakbij ons huisje, toen we over een soort van verkeersdrempeltje reden, was er reden om toch even onder de auto te kijken. Foute boel! De uitlaat hing helemaal los onder de auto…
Heel vervelend, maar ik was heel blij dat we al voor ons huisje stonden en niet nog in het wildpark, of nog erger, in de bergdorpen waar we een paar dagen terug doorheen reden!
Bij het afleveren van de auto kregen we een noodnummer dat we te allen tijde kunnen bellen en waarmee we direct verder geholpen zouden worden. Ik ben gelijk gaan bellen. Morgen gaan we namelijk op doorreis en hebben we onze langste rit voor de boeg naar de Drakenbergen. Het was inmiddels 4 uur ’s middags en morgenochtend moeten we vroeg vertrekken.
Na 5 keer te zijn doorverbonden, en elke keer mijn verhaal opnieuw te moeten doen, zonder dat er ook maar één gerichte vraag werd gesteld om ons verder te helpen, zakte de moed me in de schoenen. Na weer opnieuw te worden doorverbonden en 10 minuten in de wacht te hebben gestaan werd de verbinding verbroken…
‘Maar’, zei ik tegen Jaap, ‘het komt allemaal goed. Ik heb de autohuur via het reisbureau in Volendam geregeld en zij hebben gezegd dat alles geregeld zou worden wanneer we met pech komen te staan.’ Vooraf heb ik me heel goed in de autohuur en alle voorwaarden verdiept. Vooral omdat we een relatief lange reis maken, en daarbij veel kilometers rijden, vond ik het heel belangrijk dat dit deel goed geregeld was. Je wilt nooit met pech komen te staan, en al helemaal niet aan de andere kant van de wereld en zeker niet met 2 kleintjes. En natuurlijk kan zoiets altijd gebeuren, daar moet je ook rekening mee houden. Het enige wat je dan vooraf kunt doen is zorgen dat voor een verhuurbedrijf kiest met een goede service bij pech en een goede verzekering.  Na heel wat uitzoekerij ben ik bij het reisbureau naar binnengelopen en zij konden een auto voor ons boeken bij Sunny Cars, waarbij de service en verzekering goed voor elkaar zouden zijn.
Met een gerust hart vroeg ik het thuisfront naar het reisbureau te gaan om te vragen of zij ons verder zouden kunnen helpen.  Met het noodnummer dat wij bij aflevering van de auto kregen en ik al gebeld had, zouden we er niet gaan komen, waren we inmiddels al achter.
Ik zal alle details besparen, maar het reisbureau kon niets voor ons betekenen, zij waren alleen maar tussenpersoon. Wel hebben zij Sunny Cars gevraagd ons te bellen. Een niet heel inlevende dame stond ons te woord en gaf aan dat we zelf al hadden gemerkt hoe lastig het was om in Zuid Afrika iets telefonisch te regelen, dus als zij dat vanuit Nederland zou moeten doen zou dat nog veel lastiger zijn dan dat het voor ons zou zijn. Van haar kregen wij de opdracht met de kapotte auto (met afgebroken uitlaat!!!) zelf naar een willekeurige garage te rijden en te vragen om de auto te repareren. We zouden dan het bonnetje moeten vragen en die konden we dan in Nederland wel declareren. Uiteraard heb ik aangegeven dit niet zo’n goed plan te vinden. Het is geen optie om met Bas en Anne in een kapotte auto naar een autogarage op zoek te gaan, niet wetende of de auto gemaakt kan worden en hoe lang de reparatie duurt. De optie om Jaap alleen op pad te laten gaan met een kapotte auto, zoekende naar een garage vonden wij ook geen optie. Overigens word je vanuit de overheid gewaarschuwd voor de verhoogde kans op een overval als je autopech hebt.
Voor de dame aan de lijn was de kous af en moesten we hier zelf maar tot een oplossing komen hoe de auto gemaakt kon worden. Er werd geen enkele handreiking gedaan.
Met deze stand van zaken opnieuw ons eigen reisbureau gevraagd te helpen, maar wederom werden we naar Sunny Cars doorverwezen, zonder enige hulp of assistentie!
Ondertussen werd, de altijd kalme en rustige Jaap, heel boos door deze hele gang van zaken. De klok tikte door en morgenochtend moeten we ons huisje uit en hier op tijd wegrijden.
Uit pure wanhoop ben ik naar de receptie van onze accommodatie gegaan. Gelukkig was deze nog net open, ze zijn hier namelijk maar beperkte uren open.  Hier gaven ze direct zelf aan dat het geen optie was om met deze auto te gaan rijden. De receptioniste heeft rond gebeld en geregeld dat er iemand zou komen kijken naar de ernst van de schade.
Jaap is opnieuw gaan bellen met het noodnummer in Zuid Afrika. Hij heeft pittig van zich laten horen en kreeg uiteindelijk iemand aan de lijn die aan de gang ging met de zaak. Wat bleek: er mocht helemaal niemand aan de auto komen voor er overlegd was met hen. Dus het advies van Sunny Cars om zelf met een kapotte auto naar een willekeurige garage te rijden had nog wel eens vervelend kunnen uitpakken.
Uiteindelijk is er een automonteur komen kijken en blijkt de auto hier niet gemaakt te kunnen worden. Deze reparatie is heel specialistisch en kan hier niet uitgevoerd worden. Het schijnt een fabricagefout te zijn. Wel had deze monteur een Zuid Afrikaanse oplossing: de uitlaat met een touwtje opknopen, zodat hij niet over de weg zou slepen. Dit soort Zuid Afrikaanse oplossingen verklaren volgens mij gelijk het hoge aantal ongelukken dat wij onderweg tegen zijn gekomen…
Uiteraard kunnen we in verband met de veiligheid niet akkoord gaan met deze oplossing, wat deze monteur overigens gelijk begreep.
De dame van de receptie verdient een dikke dikke pluim. Er zijn zeer veel telefoontjes gepleegd met Zuid Afrika en met Nederland. De dame van de receptie heeft na verloop van tijd de telefoontjes van ons overgenomen, omdat ze zag hoeveel moeite het ons kostten om alles in het Engels omtrent auto-onderdelen en de kleine lettertjes van de huurvoorwaarden te moeten uitleggen en begrijpen. En daarnaast heb je met een andere cultuur te maken, waardoor een gesprek soms ook anders verloopt dan wij in Nederland gewend zijn…

Er wordt morgenochtend een nieuwe huurauto afgeleverd, omdat we met deze auto niet verder kunnen rijden.  De dame van de receptie is vandaag na haar werktijd voor ons doorgegaan om alle te regelen. En ze heeft beloofd er morgenochtend al vroeg te zijn om te checken of alles verloopt zoals afgesproken met de aflevering van de nieuwe auto. Dat soort dingen kunnen hier nogal eens verrassend uitpakken.
Wat fijn dat er iemand is die ons zo helpt, die dat helemaal niet hoeft te doen. En zeer teleurstellend dat je in Nederland van het kastje naar de muur wordt gestuurd zonder dat er iemand helpt, terwijl zij hier verantwoordelijk zijn voor…
Onze relaxdag werd een enerverende dag, die we overigens wel mooi hebben afgesloten bij het restaurant om de hoek. We konden nu niet naar ons favoriete restaurant, omdat deze te ver lopen is. Maar vanavond traden de Zulu dansers op voor het restaurant waar we nu aten. Een verrassing, waar we alle 4 van hebben genoten!

1. Jeanine:
    29 januari 2019
    Jeetje wat balen van de auto! Lief dat de receptioniste het zo goed opgepakt heeft! Van het reisbureau is het helaas wat minder netjes....Nu nog even lekker genieten 😘
  2. Hannie:
    Wat een verhaal ...... pffffff
    Gelukkig dat jullie bijna bij het huisje waren voordat de auto het begaf.
    Maar met de gedachte in je achterhoofd dat je super goed verzekerd bent en dat alles wel prima voor elkaar komt, is het wel een enorme koude douche dat het zo slecht geregeld is!
    Fijn dat de receptioniste zo betrokken is en jullie goed geholpen heeft.
    En nu maar duimen dat er morgenochtend om 08.00 u een vervangende auto voor de deur staat.
    Een goede veilige reis naar de volgende locatie toegewenst!
    Dikke knuffel allemaal 😘
  3. Afra:
    29 januari 2019
    jullie rustige dag is heel anders verlopen als gepland,we mooi om te lezen dat jullie de zwarte neushoorn hebben gezien,de roofvogels zijn wat minder,en de apen zijn daar echt hondsbrutaal🐒🙊jammer dat het later op de dag zo moest verlopen,en dan na al het gebel en overleg ook hier in Volendam nog eens een verkeerd advies krijgen van Sunny Cars.die mevrouw van de receptie verdient een dikke pluim,want hopelijk is jullie nieuwe auto er morgen op de afgesproken tijd ,en kunnen jullie aan een lange en hopelijk prachtige rit beginnen.wij wensen jullie een mooie reis.
    Hopelijk hebben de Zulu dansers jullie goed gedaan.
    Dikke😘voor allemaal