Plettenberg bay, 6-1-2019

6 januari 2019 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Wat een geweldige dag hebben we beleefd! Vanmorgen zaten we om 7.15 uur al in de auto om mee te kunnen met de eerste game drive van deze zonnige dag. De beste tijd voor een safari is zo vroeg of laat mogelijk op de dag, om zo de hoge temperaturen rond het middaguur te vermijden. De dieren laten zich tijdens de relatief koelere uren over het algemeen makkelijker zien. En dat hebben ze gedaan! We hebben de hele big 5 gezien! Bas heeft tijdens de zomervakantie een poster gekregen met de big 5 erop, hij kent ze allemaal uit zijn hoofd, en was fanatiek aan het mee zoeken naar deze grootse dieren.

Na een half uurtje rijden kwamen we bij het wildpark aan. We reden tegen een hek aan, met een bordje erop dat je het hek zelf handmatig moest open maken en sluiten om binnen te komen. Met het openen van het hek, opende Jaap letterlijk het avontuur voor ons! Spannend! Rijden in een wildpark, waar er plots van alles voor, naast of achter je auto kan komen te staan!

Dat we echt in een wildpark waren, bleek al tijdens het bezoekje aan het toilet bij aankomst. De schoonmaakdienst was net bezig met het schoonmaken van de toiletten toen ik aan kwam lopen. Ze haalden precies op dat moment een hele grote pad uit het dames toilet. Ik was blij dat zij net voor mij de deur van het toilet hadden geopend!

Daarna kon het echte avontuur beginnen! We vertrokken met een grote safari truck, met daarin ons gezinnetje, een Nederlands gezin met 3 volwassen kinderen en 2  Engelstalige dames. We hadden ruimte genoeg, de truck biedt plaats aan 22 mensen. Echter was ons gezelschap net te groot voor een kleine safari auto. En dat dit alleen maar fijn was bleek later!
Vooraf had ik mijn verwachtingen bijgesteld over het maken van foto’s. Mijn grote hobby, waar ik deze reis, met veel plezier, al heel wat uurtjes in gestopt heb. Met de verrekijkers, speciaal voor deze reis aangeschaft, om onze nek stapten we de truck in. We verwachtten dieren als stipjes te zien, die we met de verrekijker dichterbij moesten halen. Ik heb maar een simpel model instap spiegelreflex camera, waar geen enorme telelens op zit, dus daarmee was de verwachting wat donkere vlekjes in de verte te kunnen fotograferen waarvan wij zouden weten dat het een dier zou zijn. Maar niets was minder waar! We kwamen zo dichtbij de dieren, soms maar 1 tot 2 meter afstand van de auto! Op 1 meter afstand naar een leeuwenkoppel kunnen kijken die in het wild leeft! Een unieke ervaring! En de andere leden van de big 5: luipaard, olifant, neushoorn en buffel. Het schijnt dat je een dier van de big 5 mag afvinken als ‘gezien’, wanneer je een deel van hem bewegend hebt gezien. Alle dieren kwamen zeer goed in beeld, alleen de buffel stond verstopt achter de bosjes waardoor we alleen zijn achterkant: zijn poten en wiegende staart hebben kunnen zien. Maar ook deze hebben we dus kunnen afvinken! En daarnaast hebben we vele andere dieren gezien: krokodillen, giraffen, zebra’s, struisvogels, gnoes, bontebok, wilde honden en nog veel meer. Ook het nijlpaard is gesignaleerd. Deze lag verstopt onder de begroeiing aan de waterkant. We hebben een glimp kunnen opvangen. Patrick, onze ranger, stapte uit en probeerde hem wat uit zijn schulp te lokken, zodat we hem beter konden zien. Hij gooide wat stenen in het water, uiteraard niet naar de hippo, maar in het water om beweging uit te lokken. Het nijlpaard reageerde hier zeker op. We hoorden hem een soort van blazende geluiden maken, maar hij bleef lekker op zijn stekkie liggen. Nijlpaarden zijn overigens de gevaarlijkste dieren binnen de wildparken. Dit is het dier dat de meeste dodelijke slachtoffers (mensen) op zijn naam heeft staan. Patrick vertelde ons dat ze zeer agressief zijn en heel snel kunnen zijn. Al zou je dat helemaal niet verwachten als je hun lompe voorkomen ziet.
Wij hebben in ieder geval hele mooie plaatjes kunnen schieten, en ook hebben we mooie bewegende beelden kunnen maken! De grote safari truck bleek hierbij erg behulpzaam te zijn. Patrick legde uit dat we zo dicht bij de leeuwen konden komen, omdat zij naar deze truck niet durven uit te halen. Bij de kleine safari auto’s kunnen zij dit wel doen en daardoor komen de rangers in de auto’s minder dichtbij. Alle dieren waren overigens uiterst relaxt en ontspannen. Ook als de truck vlak naast ze stond. Ze keken ons vaak nieuwsgierig aan, om daarna weer neer te ploffen voor één van hun vele dutjes.

Na 2,5 uur rondgereden te hebben door het wildpark, werden we weer veilig afgezet bij onze auto. Vanaf de receptie, vanwaar de safari’s starten en eindigen, moet je nog een klein stukje met je eigen auto door het park rijden. En wat we toen tegenkwamen was, denk ik, wel de mooiste ervaring van de hele dag! 5 giraffen aan de kant van de weg. We konden ze bijna aanraken vanuit de auto, zo dichtbij waren ze. Wat een immens grote beesten zijn dit! Heel rustig, vredelievend en af en toe nieuwsgierig kijkend naar ons bleven ze heerlijk kauwen aan de bladeren in de bomen, of zitten op de grond. We hebben een hele tijd naar ze zitten kijken vanuit de auto, ze maakten helemaal niets van onze aanwezigheid. Dat is een niet te beschrijven gevoel als je vanuit je nietige autootje naast deze imposante dieren staat. En het bijzondere was ook dat we helemaal alleen waren! Na een tijdje kwam de officiële safari truck aanrijden met een nieuwe lading dierenspotters, om dit prachtige tafereel gade te slaan. Toen was het mooiste moment, waarop ze de weg overstaken, al geweest.

Wij hebben een compilatie gemaakt van foto’s en bewegende beelden van ons safari avontuur. Deze is te vinden onder ‘filmpjes’ op deze site. Zet ook vooral je geluid aan bij het bekijken van het filmpje!

Meer dan voldaan en met een euforisch gevoel na deze fantastische ervaring zijn we naar Keurboomstrand gereden. Als je het hebt over mooie stranden, dan is dit er zeker één. Een prachtig strand omringd door rotsen en waar ook rotsen, tussen het zand, op het strand liggen. Terwijl het een heel lang strand is, valt het me op dat het er zo kleinschalig is. Een klein parkeerplaatsje, maar één klein kioskje waar ze een minimaal aanbod hebben aan frisdrank en softijs. En daarnaast één restaurant. Aangezien wij enorme trek hadden na het spotten van al die dieren, zijn we daar eerst neergestreken. Een restaurant met een groot terras met een werkelijk subliem uitzicht over het strand. Ook Bas en Anne hadden grote honger en aten veel! Daarna was het tijd om uit te buiken op het strand. We hebben een plaatsje tussen de rotsen gekozen. Voor ons ideaal, de rotsen zorgden voor een soort afbakening van de speelruimte. Als je Bas en Anne een schep en een emmer geeft zijn ze uren zoet. Bas en Jaap waren bezig hun eigen zandsculptuur aan het bouwen. Vol inspiratie van de ervaringen van een paar uur eerder, werd er een neushoorn van zand gebouwd!
Een dag eerder heeft Bas uitvoerig de werkzaamheden van een kunstenaar op het strand bekeken. Hij bouwde aan een zandsculptuur van de big 5 op Central Beach, het strand dat wij gister hebben bezocht. Ook een heerlijk strand, met een lagune. De lagunes hier zijn ideaal voor de kindjes om in te spelen. We hebben schepnetjes gekocht en daarmee waren ze visjes aan het vangen in de lagune. Een leuke bezigheid, waar papa Jaap ook met volle teugen van genoot. Gister was een relaxdagje met strand en waterpark.

1. Barbara:
    7 januari 2019
    Prachtig! Wat een feest om mee te lezen😘
  2. Hannie:
    Heerlijk om te lezen!!
    Ik geniet!!
  3. Wendy mossel:
    7 januari 2019
    Wat een belevenis en wat mooi om jullie zo te kunnen volgen ,ik lees t al nog geen heimwee wat oneindig zullen jullie genieten ,geef bas en anne dikke knuffel .nog heel veel mooie avonturen samen 😎😎😘😘😘
  4. Gre Kerrebijn:
    7 januari 2019
    Adembenemend mooi. Toch weer een beetje mee mogen reizen.. Knuffel voor jullie viertjes.
  5. Afra:
    7 januari 2019
    Wauwwwwww,wat een prachtig avontuur,en wat een ontzettende mooie film ,met bijpassende muziek.
    Weer genoten van jullie reisverslag ,de foto’s en de film.veel plezier verder 😘😘
  6. Thoom veerman:
    7 januari 2019
    Zo dit is toch echt genieten wat n ervaringen dit zal bas toch wel top vinden en anne doet ook heel wat indrukken op nou luitjes geniet maar verder wij kijken hier in de kou en regen wel mee groetjes bap thoom van t noordeinde
  7. Suus:
    8 januari 2019
    Geweldig wat jullie allemaal meemaken! Zo bijzonder mooi dat filmpje. Ben zo blij voor jullie!dikke knuffel
  8. Mariska:
    8 januari 2019
    Geweldig Annemarie! Wanneer je dit allemaal leest, lijkt het net alsof je er écht bij bent! 😍
  9. Trudy:
    9 januari 2019
    Wat een mooie verhalen en foto’s Annemarie, een reis om nooit te vergeten. Zit er fantastisch uit! Heel veel plezier nog!
  10. Johan Bond:
    9 januari 2019
    Jullie zien er gelukkig uit.