Plettenberg bay, 4-1-2018

4 januari 2019 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Wat is het hier heerlijk! We hebben een fantastische stek. Ons huisje hier is het best te omschrijven als een soort boerderijtje met een rieten dak, een grote tuin eromheen, en vanuit onze eigen tuin een nog grotere tuin met speeltuintje en zwembad. En als dat nog niet genoeg is, leidt er een ‘geheim pad’, zoals Bas het noemt, naar het grote Waterpretpark ‘Adventure Land’, welke ook bij onze accommodatie hoort. Hier mogen we onbeperkt gebruik van maken.
Plettenberg bay, wordt ook wel het St. Tropez van Zuid Afrika genoemd. Er zijn hier veel stranden, de ene schijnt nog mooier te zijn dan de andere. Daar kunnen wij nog niet over oordelen, want deze stranden wachten nog op een bezoek van ons.
Behalve heel veel ‘watervertier’, zijn er ook talloze andere activiteiten in deze omgeving te doen. En in Zuid Afrika zijn dat vooral ook veel activiteiten en uitstapjes gericht op dieren. Twee minuten rijden vanaf ons huisje ligt een Wolf sanctuary, en 3 minuten rijden vanaf ons huisje ligt een olifantenpark. Eergisteren wilden we op de heenweg naar ons nieuwe onderkomen het olifantenpark bezoeken. We stonden al op de parkeerplaats, toen het ons duidelijk werd dat het echt zou blijven regenen! De hele weg van Wilderness naar Plettenberg Bay heeft het grotendeels geregend. Onze geplande stop bij een heel mooi strand op deze route is daardoor letterlijk in het water gevallen. Omdat we hier toch 8 dagen verblijven, besloten we dat het leuker is om de olifanten met het Zuid-Afrikaanse zonnetje op ons bolletje te bezoeken. Daarom de dichtstbijzijnde Mall opgezocht om lekker te lunchen, boodschappen te doen en excursies te boeken!
Gister hebben we Jukani bezocht. Een sanctuary waar vooral katachtigen wonen. In Zuid-Afrika is het in de meeste parken zo geregeld dat je met een gids het park bezoekt. Deze man of vrouw leidt je rond en vertelt van alles over de dieren. Het grote voordeel is ook dat zij vaak precies weten waar de dieren zitten.
In Jukani werd ons direct verteld dat geen enkel dier ‘opgesloten’ zou moeten zitten, maar dat geen van de dieren die in deze sanctuary verblijft in het wild zou overleven. En dit allemaal door toedoen van de mens… Leeuwen die bevrijd zijn van boerderijen, waar mensen kwamen om voor de lol op ze te schieten, en als ze dan geraakt werden zouden ze een langzame dood sterven (het dier tot zeker een uur laten lijden, voor hij zou sterven, hoorde bij het ‘spel’.) Deze dieren leden daar enorm. Voor we bij deze getraumatiseerde leeuwen aankwamen, waarschuwde de gids ons dat deze leeuwen agressief zouden kunnen reageren op het moment dat we bij hen zouden komen kijken. In dat geval zouden we ook direct moeten doorlopen. Deze dieren zijn zo mishandeld door mensen, dat zij dus al agressief kunnen worden wanneer zij mensen zien. Echt agressief werden de leeuwen niet, maar ze waren wel behoorlijk aan het grommen. Dat vond ik al genoeg indruk maken…

Vanmorgen zijn we vroeg op pad gegaan om Monkeyland en Birds of Eden te bezoeken. Deze parken, samen met Jukani, vormen SAASA South AFrican Animal Sanctuary Alliance. Wat een fantastische parken zijn dit! Bij de aapjes waren wij de eerste gasten, een goed moment van de dag volgens onze gids, want dan zijn de apen nog lekker energiek. Ook is het nog niet zo heet, wat zorgt voor meer activiteit. En ja hoor, de apen hebben zich van hun goede kant laten zien! We hebben genoten! Ik kijk er naar uit om de foto’s te bekijken die we gemaakt hebben!
De apen die in dit park verblijven zijn veelal afkomstig van mensen die een aap als huisdier hadden. In Zuid Afrika is dit legaal. Veel mensen kiezen voor een schattig, klein baby aapje. Maar dit aandoenlijke beestje wordt groter en laat als hij ouder wordt gedrag zien waar zijn baasjes minder blij van worden: bijten, stinken, vernielen van spullen. Dat is het moment waarop baasjes afstand doen van hun aapje. Deze aapjes kunnen niet meer overleven in het wild, en als ze geluk hebben komen ze in een sanctuary terecht. Onze gids legde uit dat ze zelfs elke dag spaghetti en andere pasta’s voor de apen koken, niet omdat dit hun natuurlijke voedsel is, maar omdat ze in gevangenschap geleerd hebben dit te eten en geen ander voedsel kregen, hierdoor eten ze nu alleen nog pasta.
‘Making happy endings to sad stories’, legt SAASA uit over waar zij voor staan. Dat klopt wel als je deze verhalen hoort…

Birds of Eden ligt direct naast Monkeyland. Een schitterend vogelparadijs, waar de mooiste vogels rondvliegen in werkelijk prachtig aangelegde tuinen en loopbruggen. Ook hier hebben we aardig wat plaatjes geschoten! Na een lunch bij Birds of Eden zijn we richting ons huisje vertrokken. Het voordeel van vroeg op pad is, dat je ook weer bijtijds terug bent! Bas en Anne waren op de terugweg in slaap gevallen in de auto, die hebben we overgelegd in hun bedjes om vervolgens zelf lekker onder de bomen in onze tuin wat te relaxen. Gewapend met zwembandjes, duikbrillen, zonnehoedjes en heel veel zonnebrand zijn we daarna richting het waterpark gegaan. Met banden van de glijbanen af! Waarbij de mannen van de stoere, hoge glijbanen afgaan en de dames het rustig houden bij de rustige waterbanen, waarbij de band na de waterbaan uitkomt in het grote zwembad waarin we heerlijk in het zonnetje blijven ronddobberen. Het waterpark sluit hier om 5 uur. Maar ons privé zwembad is onbeperkt open, dus daarna met onze eigen zwembanden, bodyboard en duikbril nog even gedobberd in het eigen zwembad. Dit is echt het ultieme vakantiegevoel! Deze heerlijke dag sluiten we zo af met biefstuk van de BBQ en als toetje geroosterde marshmallows!

P.S. In dit lieve, schattige boerderijtje waar wij verblijven hebben we geen wifi. Hierdoor is het op het moment wat lastiger om al het prachtige beeldmateriaal aan de verhalen toe te voegen. Plaatjes zeggen vaak veel meer dan al mijn woorden! Ik hoop snel mijn foto’s online te kunnen zetten!

1. Hannie:
    4 januari 2019
    Een prachtig verhaal!
    En wat fijn dat er voor de mishandelde dieren een goede opvang is.
  2. Afra:
    5 januari 2019
    Weer genoten van het reisverslag en de prachtige foto’s.dit is echt genieten .wat een prachtige natuur.
    Blij dat we weer even konden meekijken😘
  3. Ruud Slinger:
    5 januari 2019
    Weer mooi om jullie verhaal te lezen.
  4. Richa Meij:
    6 januari 2019
    Het klinkt echt geweldig allemaal! Geniet ervan!
  5. Marja:
    7 januari 2019
    Een prachtig mooi verhaal annemarie , wat mooi om mee te maken , geniet er nog van , groetjes van ons