Plettenberg bay, 9-1-2019

9 januari 2019 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Eindelijk is het 9 januari! Onze groot vriend heeft de uren tot deze dag afgeteld! Onze lieve Bas is vandaag 4 jaar geworden! Een verjaardag die we heel ver weg van huis vieren, maar waarbij we vanmorgen vroeg heel erg werden verrast vanuit het thuisfront. Om even na 08.00 uur stond de eigenaresse van het van het vakantiepark zingend voor de deur met een heerlijke chocoladetaart en lieve kaart om Bas te feliciteren. Wat een enorme verrassing! En niet alleen de eigenaresse kwam zingen voor Bas, eerder al op de hele vroege ochtend was er een hele apenfamilie rondom ons huisje en in onze tuin die kwam ‘zingen’ voor Bas. Wat een prachtige start voor het vieren van een verjaardag. Bas mocht vandaag kiezen wat we zouden gaan doen. Daar was hij al heel snel uit, hij koos voor stoere jongens activiteiten!
We zijn als eerste naar de opvang voor roofvogels gegaan en hebben genoten van de roofvogelshow. In Nederland hebben we ook roofvogelshows, maar deze show is daar niet mee te vergelijken. Radical Raptors is een heel kleinschalige opvang voor roofvogels, die ook weer in de natuur worden uitgezet wanneer dit mogelijk is. De show is heel intiem met heel veel interactie. Wij waren met zo’n 14 bezoekers tijdens de show. De eigenaar vertelde van alles over de vogels en gaat echt in gesprek met de bezoekers. Voor elke bezoeker ligt er een handschoen klaar die je kunt aantrekken en boven je hoofd kunt steken als je wilt dat er een roofvogel op je hand komt zitten. Er waren veel kinderen bij de show en je ziet dan direct het verschil, kinderen die gelijk hun hand opsteken en kinderen die heel afwachtend zijn. Het mooie was dat door de interactie en alle rust en tijd die er genomen werd, uiteindelijk iedereen een vogel heeft vastgehouden, of als dat een brug te ver was, dat de vogel naast die persoon kwam zitten. De eigenaar deed dat zo goed en voelde dit zo goed aan! Dat is ook het doel van al deze sanctuary’s: mensen leren over deze dieren en kinderen worden hierbij de toekomst genoemd. We moeten met zijn alles goed zorgen voor de dieren en zorgen dat ze zoveel mogelijk in hun natuurlijke omgeving kunnen wonen. Dit kun je bereiken door mensen te onderwijzen over deze dieren en hun leefgewoonten. Over de dieren in de sanctuary’s zijn vaak verkeerde vooroordelen, waardoor ze vaak bedreigd worden in hun natuurlijke leefgebied door mensen. De sanctuary’s zijn veelal gevuld met dieren die daar zitten door toedoen van de mens.
Bas wilde graag alle roofvogels vasthouden. De vogels worden overigens niet op je handschoen neergezet, maar zij zijn zelf vrij om daar naar toe te vliegen en weer weg te vliegen.
Een mooie ervaring rijker zijn we doorgereden naar de Wolf sanctuary, deze stond ook op Bas z’n wensenlijstje. Na een heleboel wolven, wolfdog’s en huský’s gezien te hebben, hebben we de boerderijdieren bezocht die hier ook rondlopen. Het voer dat we meekregen hebben we aan de dieren gegeven. Bas huilde tranen met tuiten toen we weggingen, want hij was dikke vrienden geworden met het kalfje. Hij liep knuffelend met het kalfje over de kinderboerderij.
Na even een korte pauze en lekkere lunch zijn we voor de laatste keer naar het waterpark gegaan. We hadden geluk, door de regen eerder op de dag, was het heel rustig in het waterpark. Precies toen wij het park opliepen kwam het zonnetje voor het eerst te voorschijn. We konden onbeperkt glijden, zonder wachtrijen! En dat hebben we ook gedaan! Na een snelle douche zijn we naar Central Beach gereden om daar te eten. Toen onze serveerster hoorde dat Bas jarig was, vertelde ze dat ze zouden komen zingen voor Bas. Een ijsje met een vuurfonteintje verlichtte het restaurant, gevolgd door een hele stoet Afrikanen (het gehele personeel) die uit volle borst een Afrikaans verjaardagslied zongen, maakten een enorme indruk op ons. Vooral op Bas, waar er eerst nog een grote smile op zijn gezicht te zien was, verdween deze om gevolgd te worden door een enorme huilbui van schrik. Wij konden er erg om lachen. Bas minder, die lustte door de schrik zijn ijsje ook niet meer.
We kijken terug op een prachtige dag! Ons hele verblijf hier in Plettenberg bay kunnen we als prachtig omschrijven.

Gister hebben we het Knysna Elephant Park bezocht. Een park waar tien olifanten worden opgevangen, omdat zij niet langer voor zichzelf in het wild konden zorgen, of omdat zij daar in gevaar waren. Deze olifanten lopen hier vrij rond en kun je bezoeken. Je kunt vooraf een emmertje met fruit kopen wat je aan de olifanten mag voeren. Ook hier krijg je een persoonlijke gids die van alles over de olifanten vertelt en die je begeleidt bij het voeren en aanraken van de olifanten. Bas vond het eerst wel spannend om de grote olifanten te voeren, maar nadat hij gewend was aan de grote dieren kreeg hij er geen genoeg van!
’s Avonds hebben we gegeten bij the Lookout Deck. Een restaurant met uitzicht over Lookout beach. Dit soort locaties zijn de echte pareltjes! Een prachtig uitzicht over het strand, rotsen, zee en de surfers die zich staande proberen te houden in de hoge golven. Als je met kinderen reist heb je heel veel aanspraak. Zo ook nu. Er zaten er twee Zuid Afrikaanse stellen naast ons. Ze vroegen waar wij vandaan kwamen. Het is dan zo grappig te horen dat deze mensen Volendam direct kennen, omdat ze het bezocht hebben. Ons dorp is over de hele wereld bekend!

Eergisteren hebben we een rustig dagje gehad. ’s Morgens heel veel glijden, spetteren en spatteren in het waterpark. Het waterpark ligt tussen de heuvels in. We hadden net tosti’s besteld die we aan onze picknicktafel zaten te eten toen er een auto de heuvel af kwam rollen, recht op mensen af die op hun handdoekje zaten te genieten van het zonnetje. De eigenaar was vergeten de auto op de handrem te zetten… Gelukkig waren er hele alerte, sterke mannen die de auto op tijd hebben kunnen stoppen. Zo zie je maar dat een ongeluk in een heel klein hoekje zit! Na een middagdutje zijn we naar Keurbooms lagoon gegaan. Jaap en Bas trapten een balletje op het strand en Anne zocht mij op om lekker tegen me aan te liggen op het grote kleed. Echt even een relaxdagje.

Na veel mooie herinneringen gemaakt te hebben in Plettenberg bay gaan we morgen door naar Tsitsikamma.

1. Afra:
    10 januari 2019
    Bas heeft echt een geweldige 4e verjaardag gehad,het is weer een prachtig reisverslag
    Even een relaxdag heb je ook af en toe nodig,want wat doen en zien jullie ontzettend veel.
    Veel plezier inTsitsikamma.
  2. Hannie:
    10 januari 2019
    Ik heb weer volop genoten van jullie reisavonturen!
    Ik zie zo de hele film aan me voorbij trekken. Lekker vlot geschreven.
    Fantastisch!
    Ik kijk nu alweer uit naar het vervolg.
    Dikke knuffel allemaal 😘
  3. Erik en Elise: