Oudtshoorn, 28-12-2018

28 december 2018 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Dank voor alle leuke reacties op onze verhalen en foto’s! We krijgen zelfs vanuit meerder hoeken te horen dat Zuid Afrika op het wensenlijstje is geplaatst van landen om te bezoeken! Hoe leuk is dat! Tot nu toe kunnen wij zeggen dat het werkelijk een prachtig, veelzijdig land is, dat heel goed zelfstandig te bereizen is. De mensen zijn hier uiterst vriendelijk en behulpzaam als je ze aanspreekt. Gister, tijdens onze lunch, kwam spontaan de serveerster naar ons toe om te zeggen hoe schattig ze Anne vond. Ze vroeg hoe oud ze was, toen ik vertelde dat ze 1,5 jaar is, kon ze het niet geloven. Ze vroeg of Anne even mee mocht naar de keuken, omdat ze ‘de lieve, grote dreumes’ graag aan haar collega’s wilde laten zien. Anne gaat zich ook steeds meer op haar gemak voelen. De mensen hier hebben veelal een donkere huidskleur en Anne vond het eerst heel spannend als ze spontaan tegen haar begonnen te praten. Nu lijkt ze er aan gewend te zijn en zwaait ze zelfs naar iedereen. Zo ook gister in het restaurant. Locals kwamen zelfs naar ons tafeltje om gedag te zeggen en te zwaaien naar Anne toen ze het restaurant verlieten.
Wij vervoeren Anne hier veelal in de buggy, zelfs aan wandelwagens (en rolstoelen) is vrijwel op elke plaats die we bezocht hebben gedacht. Of er wordt een aparte ingang voor je geopend, of er zit naast de trap een oprijdweggetje. Heel fijn, want de rugdrager is een goede uitvinding, maar is ook best zwaar en warm met dit weer. En daarnaast is de buggy een handige pakezel voor alle spullen die we mee hebben, en dat is soms best veel met 2 kinderen mee J

Op tweede kerstdag zijn we na een prachtige rit over de R62 in Oudtshoorn aangekomen. Hier verblijven we op een werkende struisvogelboerderij. Het is echt een boerderij, die helemaal op kinderen is gericht. We wisten niet wat we zagen toen de pony’s door de speeltuin liepen! Voor ons huisje is een gigantisch groot veld met wel meer dan honderd konijnen, die je kunt aaien. Ook zijn er hertjes die af en toe voorbij ons huisje lopen. En uiteraard zijn er de struisvogels. Net zoals bij ons de koeien in de wei lopen, lopen hier de struisvogels rond. Voor vermaak hoeven we eigenlijk deze boerderij niet af. Speeltuinen, zwembaden, banden om de rivier af te roetsjen, wiebelbruggen, trampoline, zip-line en nog veel meer. Ook ons huisje is wederom prachtig! Twee grote slaapkamers, met twee badkamers, een grote keuken en woonkamer. Een heerlijk, groot balkon waar Bas en  Anne veilig en vrij kunnen spelen, met uitzicht op de konijnen! Elke dag wordt het huisje schoongemaakt, waarbij ze zelfs de afwas doen! Tijdens ons vorige verblijf waren we hierover verbaasd, maar inmiddels begrijpen we dat dit hier ‘normaal’ is. We voelen ons in ieder geval erg verwend!

Gister hadden we voor het eerst een echt wat mindere dag met het weer. De dag begon met regen, geen hoosbuien, maar druilerig. Het werd niet warmer dan 18 graden en bleef bewolkt. Voor het eerst onze vestjes aan gehad. Een prima dag om met dit weer boodschappen te doen en Queens Mall te bezoeken. We hebben een parasol gekocht, voor de komende stranddagen, en leuke verjaardagsaccessoires voor Bas. Bas telt de dagen, of zelfs wel uren af tot het 9 januari is, en hij 4 wordt! Ook mochten Bas en Anne allebei wat speelgoed uitzoeken, dus hun dag kon niet meer stuk. Na een heerlijke lunch zijn we naar ons huisje gegaan waar we allemaal even lekker in de rustmodus zijn gegaan om daarna over het park hier te lopen om konijnen te knuffelen, te spelen en waarbij de heren een potje gingen voetballen.
Het is hier nu 7.00 uur en de zon schijnt al heerlijk. Vandaag wordt het 28 graden en morgen zelfs 38 graden! Morgen vertrekken we naar Wilderness, waar een prachtig strand schijnt te zijn. Er wordt zelfs gesproken over mogelijk het mooiste strand aan de tuinroute. We zijn benieuwd!
We gaan zo, voor de grootste warmte uit, richting de struisvogels, om een rondleiding te krijgen. En daarna duiken we het zwembad in om vanavond de BBQ aan te steken! En Bas die gaat nu eerst nog even snel konijnen knuffelen.

1. Afra:
    28 december 2018
    wat een prachtige foto’s weer,wat een schitterende natuur,ik had niet gedacht dat Zuid Afrika zo mooi zou zijn.en wat hebben de 2 banjers het naar hun zin😍😍😍.ik kijk elke dag uit naar de foto’s en het reisverslag.wij genieten mee.veel plezier weer en voor alle 4 n dikke 💋
  2. Yvonne koning:
    28 december 2018
    Hee Annemarie en Jaap! Wat zijn jullie toch aan het genieten! Prachtig om te zien hoe mooi zuid Afrika is. Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar de rest van jullie verhalen.
  3. Richa Meij:
    29 december 2018
    Hoi Annemarie,
    Wat omschrijf je het mooi, de foto’s zien er ook echt prachtig uit! Heel veel plezier daar voor jullie, geniet ervan en een mooie jaarwisseling toegewenst!
  4. Thoom veerman:
    30 december 2018
    Hoi hier n berichtje van thoom sr ofwel die papa dit is echt n mooi land ga met die mama maar effe sparen gaat t met de kids ook ok? Wij gaan morgen maar in broek op langedijk kijken ook mooi dorp veel plezier verder en voor bas en anne n knuffel groeten pa en jaap ook ok?