Franschhoek, 18-12-2018

18 december 2018 - Franschhoek, Zuid-Afrika

Voor onze lezers in Nederland is het misschien moeilijk voor te stellen, met de dikke winterjassen, mutsen en handschoenen aan, dat ik dit nu schrijf liggend vanaf mijn zonnebedje aan ons privézwembad met op de achtergrond het kletterende water van het watervalletje in het zwembad. We zitten hier in een totaal andere wereld en hebben het stadse leven van Kaapstad achter ons gelaten. We zitten nu midden in de wijnstreek van Zuid Afrika. Ook ons verblijf, een prachtig groot huis, bevindt zich op een wijnboerderij tussen de wijnranken en bergen in. De eigenaren van dit landgoed komen uit Engeland. Zij waren hier op reis en waren gelijk verliefd op deze idyllische omgeving. Zij zijn hier de boerderij begonnen en op het grote landgoed hebben ze twee ‘guest cottages’ gebouwd, en dat is waar wij nu verblijven voor een week. Dat maakt dat wij hier ook lekker de tijd hebben om uit te rusten na onze actieve week in Kaapstad.

Want wat hebben we veel gezien en gedaan! Na ons township avontuur zijn we aan het einde van de middag richting sea point gegaan. Nog even met de voetjes in het zand, genieten van de ondergaande zon. Aangekomen bij Sea point was het zo ongelooflijk druk. Het zwembad waar we een paar dagen eerder nog zwommen en gelijk een plekje hadden om te zitten was nu overladen met Zuid Afrikanen. Ook was er muziek en werd er gedanst. Later hoorden we in ons hotel dat de Zuid Afrikanen deze zondag zelf Kerstmis vierden. Bij hen hangt Kerstmis niet zo zeer samen met een vaste datum. De Zuid Afrikanen hebben rond deze periode ook vakantie. Vooraf had ik al gelezen dat het tijdens die periode overal heel erg druk is. Dat ondervinden wij nu inderdaad. Gister op weg naar Franschhoek, vanaf het Table Mountain National Park, reden we langs de zeekust en we hebben behoorlijk in de file gestaan. We hadden bedacht om nog even langs Boulders beach (het pinguïn strand) te gaan, omdat we hier langs reden. Vanaf de grote weg stonden er al verkeersregelaars om aan te geven dat het strand vol was en dat er geen bezoekers meer werden toegelaten. Ook alle andere stranden waar we langsreden zagen eruit als een bonte verzameling van gekleurde handdoeken, parasols en strandballen. De drukte was het grootste in tegenovergestelde richting, naar het gebied dat wij nu achter ons laten. Daarmee zijn wij blij dat we Kaapstad hebben kunnen ontdekken in een relatief rustigere periode.
Tijdens onze weg richting Franschhoek is het verschil tussen arm en rijk ook meer dan zichtbaar voor ons geworden. Het landgoed waar wij nu verblijven, één en al luxe, en dan de ontelbare ‘krotten’ in vele krottenwijken waar we langs zijn gereden. Deze krottenwijken, zijn nog vele malen schrijnender dan het leven dat wij in township Langa hebben gezien. En het leven in Langa is zeker al schrijnend te noemen…

Na afscheid te hebben genomen van alle lieve mensen in Altona Lodge, zijn wij gister doorgereden naar Table Mountain National Park. Eigenlijk hadden we dit afgelopen week aan ons bezoek aan Boulders beach willen koppelen, maar omdat dit zo’n heerlijk en vermakelijk strand is waar we de nodige tijd hebben doorgebracht, hadden we te kort tijd om door te gaan. Het is maar goed ook dat we een hele dag voor dit National park hebben uitgetrokken! Want wat is dit ongelooflijk mooi!  Met de auto mochten we door het park rijden op weg naar Cape Point en Cape of Good Hope. En uiteraard wilden wij ook de felbegeerde foto maken bij het bordje van het meest zuiderlijke punt van Afrika. En die foto is nu een feit!
Ook hebben we Cape Point bezocht. Met een treintje hebben we ons naar boven laten brengen waar we genoten hebben van een fantastisch uitzicht, met overal om ons heen helder blauw water, het leefgebied van dolfijnen. Het is net alsof je je in een sprookje waant.
Tijdens het rijden in het National Park kwamen we ook Baboons tegen. Altijd vermakelijk om deze beestjes te zien in hun natuurlijke leefgebied.

Vandaag hebben we een rustig dagje. De kindjes lekker spelen in en rond het huisje, plonsen in het zwembad. Straks zullen we Stellenbosch bezoeken, om vervolgens het dorpje Fransschhoek te verkennen en daar een restaurant op te zoeken!

We hebben een filmpje op onze site geplaatst van ons huisje met uitzicht!

1. Hannie:
    Prachtig reisverslag!
    Schitterende foto's!
  2. Afra:
    20 december 2018
    Het huis waar jullie nu in verblijven.met dat spectaculaire uitzicht,en die luchten zo mooi die foto’s
    Daar kan je wel Vertoeven
    Maar dat het nog armer is dan in township Langa,vreselijk.die foto’s vond ik al erg heftig.

En wat n stuk paradijs op aarde ,het National Park,echt schitterend
    Vandaag n rustige dag is ook lekker.
    Veel plezier verder,en voor allemaal n hele dikke 💋
  3. Karin:
    20 december 2018
    Wauw!! In deze omgeving komt je fotocursus goed van pas! En inderdaad moeilijk voor te stellen voor ons, naast de kerstboom met de regen op de ramen
  4. Ruud Slinger:
    21 december 2018
    Terwijl ik weer geniet van het vervolg van jullie mooie reisverslag zakken hier regendruppels langs het raam richting buitenvensterbank. Met +7 graden praten we hier over een "warme" kerst. Wat is het dan heerlijk om te genieten van jullie warme verhalen, foto's en video. Prachtig Annemarie, wat een uitzichten, wat een belevenis...
  5. Linda:
    21 december 2018
    Wat een schitterende foto’s! En wat een mooi uitzicht hebben jullie. Super om jullie zo te zien genieten. En wat hebben jullie al veel gezien en gedaan. Geniet ervan! 😘